Hogyan tud szegmentálni a chatbot?

Kategória: Chatbot vevőszerzésre | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

 

Hogyan tud szegmentálni a chatbot?
 
 

 

A sales funnel vagy értékesítési folyamat az, amikor nem erőszakkal akarod eladni a terméked, hanem egy folyamaton vezeted végig, aminek a végén magától vásárol

 

 

Az első lépés mindig a forgalmi forrás. Az, hogy milyen csatornáról érkezik a látogató a weboldaladra. Az ingyenes eszközökkel, mint a SEO, az a baj, hogy nem tudod kontrollálni, hogy milyen gondolattal a fejében érkezett az oldaladra a látogató,

 

Ha a forrás egy fizetett csatorna, mint a Facebook vagy az Adwords, akkor pontosan tudom, hogy mire kattintott. A reklámom üzenete, már meghatározza a gondolatot, ami a fejében van.

Ha azt hirdetem, hogy "Laposabb has 14 nap alatt", akkor tudom mit akar, és mire vágyik most a legjobban. Ha azt hirdetem, hogy "A zöldebb és egészségesebb pázsit titka", akkor szintén tudom, hogy mit szeretne tőlem. Remélem a példák érthetőek. 
 

Ha neked ez nehezebben megy és nem tudod mit hirdess, csak írd le mivel foglalkozol, a cikk alatti hozzászólás részben.

 

Sokkal nehezebb a dolgod, ha a vállalkozásod nem csak lapos hasakkal foglalkozik, hanem feszesebb fenékkel, szebb lábakkal, nagyobb állóképességgel  és még személyi edzéssel is. Ebben az esetben nehéz megtalálni, hogy mire is hirdesd az oldalad. Hiszen, a "mindennel foglalkozunk", ami a testtel kapcsolatos, nem éppen egy jól szegmentáló hirdetés és kissé félreérthető is :)

 

 

Mi az, amit igazán megéri hirdetned?

 

Ha többmindennel foglalkozol, vagy több előnye is van a termékednek és nem csak az, hogy laposabb lesz tőle a hasad, akkor bajban lehettél eddig. Nem tudtad, hogyan foglald össze azt, hogy mi mindennel foglalkozol.

Ha eddig csak  a Google keresőre támaszkodtál, akkor fogalmad sem volt mire találták meg a honlapod vagyis bajban voltál eddig.
 

Pedig a megoldás olyasmi, mint a Gordiuszi csomó vagyis egyetlen mozdulattal megoldható.
 


Ne a honlapodat reklámozd és ne is a landing page oldalad!

 

 

Hogyan tud szegmentálni a chatbot?
 
 
 
Ne a honlapom, és ne is a landing page oldalamat reklámozzam? WTF?

Az első sokk után mondom is a tutit, de aki nem kapott sokkot, annak itt  egy kis magyarázat:


 

Az idő kezdetén az embereknek nem volt honlapjuk, mert az valami urihuncutságnak tűnt. Aztán rájöttek, hogy kell nekik honlap és egyre több cégnek lett honlapja. Majd a honlapokat elkezdték megtalálni az emberek, az egyre jobb keresőkkel. Ekkor a honlapok olyanok voltak még, mint egy digitális katalógus, vagy mint egy összefűzött szórólap. Mi ezt csináljuk. Mi ezzel foglalkozunk. Ezek vagyunk mi.

Ha türelmesen elolvastál mindent, akkor az egyik bekezdésben megtaláltad a telefonszámot, vagy egy kiírt e-mail címet és fel tudtad venni a céggel a kapcsolatot.
 
Az embereknek meg kellett dolgoznia azért, hogy fizethessenek egy cégnek. De szép is volt :)

Aztán egyre több honlap lett, és a keresőkre már nem lehetett úgy számítani. Ekkor megjelentek az első CPC hirdetések. Ahol csak a kattintás után fizettél. Vagyis csak azokért, akik eljutottak a honlapodra. Milyen szupert volt már! Nem csak kitettél egy plakátot vagy egy hirdetést az újságba. Nem csak bemondta a rádió vagy látszottál a tvben. Mostantól csakis a hirdetésed iránt érdeklődők után fizettél.

Aztán egyre több hirdetés lett, és az embereknek egyre kevesebb idejük. Ha a reklámod és a honlapod tartalma nem passzolt, akkor egyszerűen bezárták azt a kattintás után. Nem akarták már megkeresni, hogy miért hirdeted a lapos hasat, amikor a honlapod egy fitneszteremről szól, meg arról milyen szuper új gépeket tudtál vásárolni, és milyen csinos a recepciós lány.
 
A céges oldalak már nem voltak alkalmasak arra, hogy kiszolgálják a hirdetésből érkező látogatókat. Ekkor jött a landing page oldalak korszaka!

A reklám és az érkező oldal, ahova a látogató landol a kattintás után, teljesen megegyezett. Ugyanaz a színvilág, ugyanazok a képek, és ugyanaz az ígéret, mint a reklámban.

A landing oldalaknak is egyetlen célja lett. Eladni vagy begyűjteni az elérhetőségét annak, akit érdekel ez a téma. 

Ha itt tartasz, akkor van egy rossz hírem. Ez egyre kevésbé működik :(

Most pedig egy még újabb korszak jött el 



Amit reklámoznod kell azok a cikkeid!

 
  • Reklámozd azokat a tartalmakat, amiket a terméked vagy a szolgáltatásod előnyeiről írtál. 
  • Reklámozd azokat a tartalmaidat, amik azt mutatják be, hogy a terméked (ami lehet szolgáltatás is), hogyan oldja meg az olvasó egy problémáját vagy segít jobbá tenni az életét.
  • Csinálj egy külön cikket arról, "hogyan lehet laposabb hasad 14 nap alatt", majd egyet arról "hogyan lehet feszesebb feneked" és így tovább. Minden előnyről írsz egy külön cikket. Majd írsz cikkeket arról, hogy miért érdemes ezt nálad megtanulni. Minden előny egy külön cikk.


A cikkek az új landing page. A teljese folyamatot és a miérteket megtalálod ebben a könyvben (Tartalommarketing a gyakorlatban).

Illetve írtam korábban egy cikket arról, hogyan lett a tartalom az értékesítési folyamat első eleme:
http://marketing.uzletiblog.hu/cikk/igy-lesz-a-blogod-a-sales-funnel-legfontosabb-eleme

 



 
 

Így épül fel egy klasszikus értékesítési folyamat

 

Példaként egy olyan folyamatot használok, amit a Messenger chatbot csoportban mutatott László.

A folyamat nem tökéletes, sőt vannak benne hibák is, de azokat menet közben javítom.

 

1. lépés a forgalmi forrás:

 

Ez az, ahonnan a látogató érkezhet a honlapodra. Itt nem választanod kell, hanem mindegyiket egyszerre használni. Ne aggódj, minden automatizálható. Ha követed a könyvben írtakat, akkor neked csak tartalmakat kell írnod és minden más megy automatikusan.

 

A forgalmi forrásaid a következők legyenek:
 

  1. Facebook oldaladon lévő poszt
  2. Facebook zárt csoportodban kitett poszt
  3. Facebook hirdetési rendszeréből érkező látogatók
  4. A Google keresőből érkező látogatók
  5. Az AdWords hirdetésből érkező látogatók
  6. A Pinterest oldaladról érkező látogatók
  7. A YouTube csatornádról érkező látogatók
  8. A LinkedIn oldaladról érkező látogatók
  9. A SoundCloud oldaladról érkező látogatók
  10. A Google oldaladról érkező látogatók


Ha van a témádban szakmai fórum, akkor oda is posztolhatod a cikkeidet.

 

Ugye milyen szuper, hogy értékadó cikkeket írsz és nem reklám oldalakat gyártasz? A landing page oldalad nem tudnád megosztani ezeken a csatornákon, hiszen senki sem akar reklámot olvasni, de a hasznos és értékes tartalmakat mindenki szereti.

 

2. Lépés: Megérkezik az oldaladra a látogató



Kattintott, mert a cikked címe és/vagy fotója felkeltette az érdeklődését

 

Hogyan tud szegmentálni a chatbot?
 
 
 
 

 

A kattintás után eljutott az üzleti blogod egyik cikkére és elkezdte olvasni.

Ha nem kattintott, akkor nem is került neked semmibe. Na de, miért nem kattintott?

Azért, mert nem érdekelte a tartalmad és itt kezdődik a szegmentálás

 


A szegmentálás az a folyamat, amikor az embereket csoportokra osztjuk annak megfelelően, hogy őket éppen most mi érdekli. Így csakis olyan tartalmakat és reklámokat jelenítek meg nekik, amikről tudom, hogy érdekli őket. Tudom róla, hogy csizmát akar vásárolni. Tudom, hogy bőr csizmát. Aztán azt is megtudom, hogy csakis bio bőr csizmát akar. Mindezt onnan, hogy figyelem a viselkedését. Azt mire kattint és milyen tartalmakat olvas el. Vagy egyszerűbb, ha a chatbotommal beszélget? (erről majd később)
 


Azzal, hogy kattint egy cikkre, máris tudom, hogy mi az, ami iránt most érdeklődik. Ehhez persze olyan tartalmakat is kell gyártanod, és olyan címsort kell adnod nekik, hogy az ne mindenkit csak azokat vonzza, akiket aztán egy adott szegmensbe tudok rakni. (csizmát akar, bőr csizmát akar, bio bőr csizmát akar)

 

 

3. Lépés: megszerezzük az elérhetőségét, hogy tudjunk neki újabb tartalmakat küldeni

 

 

Hogyan tud szegmentálni a chatbot?
 
 
 
 

 

 

Ha már az oldalon van és a cikket olvassa, akkor megvan a lehetőséged arra, hogy begyűjts az elérhetőségét és lead-é alakítsd az ismeretlen látogatót. Vagyis nevet és arcot kap az eddig ismeretlen bámészkodó.

 

Ebben az ábrában a látogató, ha minimális érdeklődést mutat, akkor kap egy felugró ablakot.  A készítő két feltételt határozott  meg:
 

  1. Ha az oldal 40%-ig legörgetett
  2. Ha legalább 80 másodpercig olvasta az oldalt


Mindkettő egy elköteleződést mutat. Hiszen aki egyből bezárja a cikked, azt nem érdekli. Aki viszont elkezdi olvasni az időt tölt az oldalon és róla tudom, hogy őt érdekli ez a téma. Neki már jöhet a hírlevél feliratkozási popup. Persze neki is valami olyat érdemes felkínálni, ami a cikk témájához kapcsolódik.

 

A HIBÁT ebben az elképzelésben ott látom, hogy a 40% görgetés nem érdeklődés. Lehet csak végiggörgette a cikket és bele sem olvasott. Aki így tesz annak csak zavaró a popup, és bezárja.

Én ezt az értéket legalább 80%-ra tenném. Ráadásul nem popupot dobnék fel, hanem az oldal alján egy vékony csíkot, ami azt mondja, hogyha tetszett ez a cikk, akkor iratkozz fel a cikk értesítőnkre.

 

 

 

Az is szegmentál, hogy meddig olvasta a cikked

A cikked feloszthatod képzeletben 3 részre. Aki a felső részt olvassa el (1/3), attól még csak valami kis elköteleződést kérhetsz. Mondjuk azt, hogy lájkolja a fb oldalad, vagy iratkozzon fel a YouTube csatornádra, esetleg olvasson tovább.

Aki eljutott a cikket 2/3 részére, attól már kérhetsz többet is. Ide mehet a vonzó ajánlat, amiért csak e-mail címet kérsz. Vagy egy hosszabb videó, amire időt kell szánnia.

Aki pedig eljutott a cikked 3. harmadáig, akkor tuti nagyon érdekelte, hiszen végigolvasta. Neki mehet akár egy olcsó belépő termék reklámja is.

A cikkben nem kell erőszakkal és nyomulósan reklámoznod. A reklámnak bőven elég egy banner és néhány link, a tartalmas stratégiai pontján. A célod az, hogy az iratkozzon fel, aki el is olvassa a cikked, hiszen ők lesznek számodra értékesek. 

Nem tömegekhez akarsz beszélni, mert az drága, Te csak az ideális vevőkkel akarsz kommunikálni. 

Miért? 


Mert ha kiszámolod, a cégedet pár száz jó vevő nevetve eltartja. Minek szenvednél azokkal, akik csak értetlenkednek? Minek költenél rájuk?


Eljött a chatbotok ideje

Ebbe a folyamatba már tökéletes helye van a chatbotoknak.

 

Mivel a chatbot képes arra, hogy beállított üzeneteket küldjön messengerre, így nagyon jól kiegészíti a hírlevél küldést
 

  • A hírlevélre feliratkozás után, kínáld fel neki, hogy akár messengeren is elküldenéd neki az ajánlatod
  • Csak a chatbot feliratkozást kínáld fel neki, és a chatbot kérje el az e-mail címét, hogy elküldje neki pl.: az olvasott cikk pdf összefoglalóját.


Nem csak a csali termék vagy a lead magnet képes arra, hogy feliratkozókat gyűjtsön. Sokkal kisebb munkával is lehet listát építeni. A Tartalommarketing a gyakorlatban könyvben ezekkel részletesen foglalkoztam. Az egyik ilyen tökéletes eszköz, ha az adott cikked összefoglalóját vagy magát a cikket kínálod fel pdf formában.

 



 

 

A chatbot haszna a korai elköteleződés pillanatában

 


A cikk felső 1/3 részében, amikor a látogatód még minimálisan elkötelezett, nem célszerű e-mail címet kérni tőle. Azonban mondhatod neki azt, hogy van egy chatbotod, ami végigvezeti őt azon a témán, amit nem tudsz ebben a cikkben kifejteni.

Például építesz egy olyan chatbotot, ami segít neki kiválasztani, hogy az ő lakásába milyen porszívót javasolsz. Vagy az ő karakteréhez milyen stílusú csizma illene. Vagy az ő ismeretszintjéhez milyen képzést, anyagot vagy oktatást javasolsz.

A chatbot kérdés-válaszok formájában hasznos tartalmat tud adni a cikked olvasójának.

 

És azzal, hogy beszélgetett vele nem csak a tökéletes szegmensbe tudja berakni (tudod mi érdekli, mi illik hozzá vagy milyen szinten áll), de tudsz neki előre beállított üzeneteket küldeni. Végig tudod vezetni egy teljes értékesítési folyamaton. Mindezt tökéletesen automatizálva.

 

Ha azt szeretnéd, hogy párhuzamosan a megfelelő hírlevél csoportba is kerüljön bele, akkor egyszerűen a beszélgetés végén, amikor már tudod melyik szegmensbe tartozik, feliratod a megfelelő csoportba.

 

Hogyan néz ki a szegmentálás chatbottal?

 

Elsőként el kell kezdenie beszélgetni a chatbottal. Ez az első lépés lehet pont ugyan az, mint egy klasszikus lead magnet (csali termék) esetén. Felkínálsz valami előnyt. A nagy különbség, hogy itt nem jön létre a klasszikusan vett értékcsere. Az emberek az e-mail címüket fizető eszköznek tekintik. Csak akkor adják meg, ha úgy érzik megéri nekik, az amit tőled kapnak.

A chatbotok esetén nincs ilyen csere. Ott csak azt kell felkínálnod, hogy beszélgessetek a problémájáról és közösen kiderítitek, hogy mi lenne számára a legjobb megoldás.

A chatbottal sokkal személyre szabottabb megoldásokat tudsz kínálni, hiszen az ügyfél minden igényét előre felmérheted. Miután tudod mi passzolna hozzá a legjobban, akkor már küldhetsz neki olyan tartalmakat, ami a vásárlás irányába fogja terelni.
 

  • Ha tudod, hogy nekik 120 Nm lakása van, ami kőburkolatú és 3 küszöb van benne, akkor tudod milyen robotporszívót tudna használni.
  • Ha tudod, hogy 4 fő családja van és gyakran járnak kirándulni és bevásárolni, akkor tudod, hogy melyik autó típust érdemes felkínálni neki.
  • Ha tudod, hogy ő laktóz érzékeny és kifejezetten imádja az érett sajtokat, akkor tudod, hogy neki milyen házi sajtkészítmény kell ajánlani


Ha te nem tudod, hogyan lehetne a saját vállalkozásodban így szegmentálni, csak kérdezd meg itt a cikk végén a kommentben és segítek.

 

A chatbot egy szimpla értékadó beszélgetéssel képes megvalósítani a tökéletes szegmentálást. Pont úgy, mint Batman:

 

 

Hogyan tud szegmentálni a chatbot?
 
 

Batmannél, csak a chatbot tud jobban válogatni :)


A válogatás végén, írasd fel a hírlevél listádra is

 

Az e-mail címét a beszélgetés bármelyik részén bekérheted, mondjuk azért cserébe, hogy egy részletesebb pdf anyagot küldj ki neki e-mailben, amit elmenthet későbbre. Aztán amikor kiderült, hogy melyik szegmensedbe tartozik, akkor fel tudod iratni őt, abba a hírlevél csoportba, ahol az adott típusoknak kommunikálsz.

Így párhuzamosan tudod küldeni neki a követő anyagokat e-mailben és messenger felületén is. 

Arra figyelj a chatbot építésénél, hogy a STOP szóra mindig álljon le a további üzenetküldés, illetve mindig legyen leiratkozási lehetőség a menüben és a kiküldött üzenetek végén. Ha ez nincs, akkor tiltani fogja a botodat, ami hosszútávon azt eredményezi, hogy letiltanak a messenger használatáról. Az pedig tuti nem akarod.

 

 

Exportáld az adatait a nyilvántartásodba (CRM rendszeredbe)

 

A chatbotból ki tudod menteni az ügyfél adatokat egy excel táblázatba. Ezeket aztán betöltheted bármilyen nyilvántartásba.

Az adatok között szerepel az, amit te bekértél a felhasználótól és minden esetben tudod a nevét, a nemét, a profil fotóját, a messenger azonosítóját és még pár infót. A messenger azonosító olyan, mint az e-mail cím, egyedi.

Ha összekötöd az azonosítóját a mail címével, akkor pontosan tudod követni, hogy ki az aki feliratkozott és a chatbottal is beszélt. Ha pedig idővel több chatbotod is lesz, akkor azt is tudni fogod, hogy melyik felhasználód mikor melyik chatbottal beszélgetett.

Ha érdekel ez az exportálási lehetőség, akkor csak írj ide egy kommentet és elküldöm a részleteket.

 


Chatbot vagy e-mail?

 

Ha valaki beszélt a chatbottal és bekerült a megfelelő szegmensbe, akkor onnantól úgy tudsz vele kommunikálni, mintha egy igazán fejlett marketing automatizmusod lenne.


Előre beállíthatsz üzeneteket (érdemes kapcsolódó értékes cikkeket), amiket a beszélgetés első, majd harmadik,  majd hatodik napján (ez tetszőleges) megkap.

Ez a folyamat mehet addig, amíg nem vásárol, és aztán elindulhat rá egy újabb sorozat, ami a vásárlódat gondozza és újabb vásárlásra motiválja (upsell).

Ez a folyamat pedig leállhat akkor is, ha a látogatód leiratkozik a chatbot üzenetekről.

 




Olvasta, nem olvasta?


Azt is tudjuk, hogy a kiküldött üzenetet olvasta, vagy nem olvasta el. Kattintott rá, vagy nem kattintott rá. 

Ha nem kattintott, akkor újra küldhetjük neki, vagy küldhetünk valami mást, ami érdekesebb lehet.

Ha arra sem kattint, akkor beállíthatjuk, hogy leálljon az üzenetküldés, hiszen valamiért nem érdekli már. 

 

Ekkor kiírjuk neki, hogy:  úgy látom, most nincs időd ezzel foglalkozni, így nem küldök többet. Ha szeretnéd folytatni csak kattints bármikor a FOLYTATÁS gombra és küldöm tovább a tartalmakat.

Vagyis pontosan azt tudod valósítani, amit egy fejlett hírlevélküldő rendszerrel.


És azt mondtam már, hogy mindezt most INGYEN felépítheted, programozási tudás nélkül?

Mindazt amit ebben a cikkben leírtam, akár már 7 nap múlva használhatod, mert könnyen megtanulható.


Van egy online chatbot oktatási tanfolyam, hol pont ezeket tanulod meg. Az oktatás alapjai ingyenesek és számos videóból és szövegből állnak. Vannak feladatok is, hogy könnyebben megérts a chatbotok működését.


Az ingyenes Chatbot oktatásra itt tudsz jelentkezni

 

 

Chatbot kivitelezőt keresel?
 

Akkor gyere és csatlakozz be a zárt Messenger chatbot csoportunkba, ahol találhatsz olyan szakembereket, akik segítenek neked a kivitelezésben: Csatlakozom a csoporthoz


Saját chatbotot szeretnél, használatra készen?

 
Akkor gyere és nézd meg a tanfolyamunkat. Bővebb információ:
 
 
Hogyan tud szegmentálni a chatbot?

Megnézem a tanfolyamot

 

 

 

Most te jössz.

Írd meg a kérdésedet vagy ha nincs, de tetszett a cikk nyomj egy lájkot. Ezzel támogatod a munkánkat.

 

 

Vissza

Címkék : szegmentálás, email, export, chatfuel, kivitelezés

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények a messenger chatbotokból.

Kapcsolódó cikkeink:

 



Hírlevél

 

 

 

Címkék

Friss Hírek

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.